Burmistrz Sanoka rozwiewa wątpliwości dotyczące zmian w ruchu na skrzyżowaniu Krakowskiej i Iwaszkiewicza

Burmistrz Sanoka rozwiewa wątpliwości dotyczące zmian w ruchu na skrzyżowaniu Krakowskiej i Iwaszkiewicza

Ostatnie zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Krakowskiej i Iwaszkiewicza w Sanoku wywołały burzę dyskusji wśród mieszkańców oraz lokalnych przedsiębiorców. Powodem jest nowo powstała wysepka, która stanowi część większego projektu mającego na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. W związku z licznymi pytaniami i zarzutami, które pojawiły się w przestrzeni publicznej, poniżej przedstawiamy szczegółowe wyjaśnienia dotyczące tej inwestycji.

Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich jako główny wykonawca

Realizacja nowej organizacji ruchu, w tym budowa wysepki oraz oznakowania poziomego przy ul. Iwaszkiewicza, została przeprowadzona przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. Projekt nosi nazwę „Stała organizacja ruchu wraz z programem sygnalizacji świetlnej dla skrzyżowania DW 886 Domaradz–Brzozów–Sanok”. Miasto Sanok nie było inwestorem ani wykonawcą tego projektu. Jako organ samorządowy, miasto jedynie wydało opinię techniczną dotyczącą projektu, z naciskiem na utrzymanie ruchu dwukierunkowego, co miało chronić interesy lokalnych przedsiębiorców.

Projekt i jego zatwierdzenie

Cały projekt został przygotowany przez firmę ELSTOP Sp. z o.o. z Nowego Sącza na zlecenie PZDW. Zyskał on zatwierdzenie Marszałka Województwa Podkarpackiego w listopadzie 2024 roku oraz pozytywne opinie ze strony lokalnych jednostek policji. Głównym celem wprowadzenia zmian była poprawa bezpieczeństwa na drogach, co jest szczególnie istotne na odcinkach, gdzie wcześniej dochodziło do licznych wypadków, w tym śmiertelnych. Wprowadzone rozwiązania mają na celu ograniczenie prędkości pojazdów oraz uporządkowanie ruchu.

Podstawy prawne organizacji ruchu

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zmiany w organizacji ruchu muszą być zgodne z ustawą o drogach publicznych oraz rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Przepisy te określają m.in. szerokość zjazdów w zależności od kategorii dróg. Dlatego też szerokość zjazdu przy ul. Iwaszkiewicza nie może przekraczać norm dla dróg niższej kategorii, co ma na celu utrzymanie ładu przestrzennego.

Priorytety miasta Sanok

Miasto Sanok podkreśla, że bezpieczeństwo mieszkańców i uczestników ruchu drogowego jest priorytetem. W związku z tym Gmina Miasta Sanoka zwróciła się do PZDW z prośbą o ponowną analizę istniejącej organizacji ruchu, aby, jeśli to możliwe, uwzględnić postulaty przedsiębiorców nie naruszając zasad bezpieczeństwa.

Wszystkie te kroki mają na celu zapewnienie, że zmiany na skrzyżowaniu przyniosą korzyści wszystkim uczestnikom ruchu, jednocześnie minimalizując negatywne skutki dla lokalnych firm.

źródło: facebook.com/umsanok